仏語再勉強の軌跡

フランス語の本が楽しめるようにするのが今年の目標

2023-03-11

March 11

FAITH

   Confidence in oneself, devotion to the ideal, genuine effort to serve the ideal, all these pull together is faith.

   Fickle-mindedness is the opposite of faith. Doubt, vagueness of purpose and slovenly execution are the traits of a person lacking in faith. Whereas a man of faith is constant. He is up and doing. He is all earnestness and application to the ideal. Obstructions only increase his faith.

   Nothing is impossible to the man of adamant faith.

--- Thiruvalluvar

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11 mars.

FOI.

    Confiance en soi, dévotion à l'idéal, véritable effort pour servir l'idéal, tout cela s'unit, c'est la foi.

    L'inconstance d'esprit est le contraire de la foi. Le doute, l'imprécision du but et l'exécution négligente sont les traits d'une personne manquant de foi. Alors qu'un homme de foi est constant. Il est debout et fait. Il est tout sérieux et application à l'idéal. Les obstructions ne font qu'accroître sa foi.

    Rien n'est impossible à l'homme de foi inébranlable.

--- Thiruvalluvar

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ROCHEFOUCAULD

RÉFLEXIONS OU SENTENCES ET MAXIMES MORALES

91

La plus grande ambition n'en a pas la moindre apparence lorsqu'elle se rencontre dans une impossibilité absolue d'arriver où elle aspire.

92

Détromper un homme préoccupé de son mérite est lui rendre un aussi mauvais office que celui que l'on rendit à ce fou d'Athènes, qui croyait que tous les vaisseaux qui arrivaient dans le port étaient à lui.

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91.—The largest ambition has the least appearance of ambition when it meets with an absolute impossibility in compassing its object.

 

92.—To awaken a man who is deceived as to his own merit is to do him as bad a turn as that done to the Athenian madman who was happy in believing that all the ships touching at the port belonged to him.

 

[That is, they cured him. The madman was Thrasyllus, son of Pythodorus. His brother Crito cured him, when he infinitely regretted the time of his more pleasant madness.—See Aelian, Var. Hist. iv. 25. So Horace— ——————"Pol, me occidistis, amici, Non servastis," ait, "cui sic extorta voluptas Et demptus per vim mentis gratissimus error." HOR. EP. ii—2, 138, of the madman who was cured of a pleasant lunacy.]